Pre tých, čo sa rozhodli pri elektrifikáciu svojho bicykla sme pripravili porovnanie rôznych typov elektropohonov a to z rôznych hľadísk:
- podľa legálnosti jazdy vo verejnej doprave - ak chcete používať elektrický bicykel v cestnej premávke legálne, Váš elektropohon musí spĺňať normu EN15194, ktorá hovorí o výkone motora do 250W a maximálnej rýchlosti do 25km/h. Žiaľ tieto parametre sú pre dynamickú jazdu alebo na horskú cyklistiku nie veľmi dostačujúce a mnoho cyklistov siaha po lepších parametroch. Pre použitie mimo cestnej premávky môžete využiť niektorú sadu s vyšším výkonom napr. 500W alebo s maximálnou rýchlosťou 40 km/h.
- podľa dojazdu (kapacity batérie) - platí: čím vyššia kapacita batérie - tým väčší dojazd na jedno nabitie. Kapacita sa udáva vo "watthodinách" (Wh), prípadne v "ampérhodinách" (Ah) - kedy ale treba uviesť aj napätie batérie. Pamätajte, že údaj vo Wh je súčinom napätia (V) a kapacity (Ah). Napr. 36V batéria s kapacitou 10,4Ah má kapacitu 36*10,4=375Wh. Pre rovnaký dojazd postačuje kapacita 7,8Ah pri 48V batérii (48*7,8=375Wh). Dojazd sa pohybuje od 60km (pre základné 375Wh batérie) až po 150km (pre najnovšie 600Wh modely).
- podľa umiestnenia batérie - pre drvivú väčšinu pánskych bicyklov doporučujeme batérie do rámu (namiesto fľašky), pre dámske bicykle zostáva umiestnenie batérie na nosiči nad zadným kolesom alebo na podsedlovej rúre. Najproblematickejšia je elektrifikácia celoodpružených bicyklov, pretože zadný tlmič zaberá miesto pre batériu v ráme, a zároveň umiestniť batériu na zadný nosič neprichádza do úvahy.
- podľa umiestnenia motora - asi v 90% prípadov sa používa motor umiestnený v náboji zadného kolesa. Dôvodom je ich kompatibilita s väčšinou bicyklov, spoľahlivosť a nízka cena. Na ústupe je motor v prednom kolese, ktorý sa používa kvôli jednoduchšej montáži alebo kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti ( napr. v prípade trojkoliek, alebo mestských bicyklov s batériou na zadnom nosiči). V poslednom období sa aj napriek vyššej cene čoraz viac presadzujú stredové motory, ktoré však nie sú vhodné do každého rámu (zvyčajne potrebujete šírku stredového zloženia 68mm) a na trhu je dostupných len niekoľko modelov (Bafang, Tongsheng) .
- podľa profilu trate (strmé kopce vs. rovinky) - ak sa rozhodnete pre motor v kolese, treba vedieť, že je veľmi vhodný na rovinu, jazdu v meste a pre strmé stúpania do 12-15%, kde nedokážete udržiavať rýchlosť aspoň 10km/h (stúpavosť samozrejme výrazne závisí od kondície jazdca). Pri jazde do veľmi strmých kopcov, pri nízkych otáčkach kolesa a maximálnom stupni asistencie sú motory "podtočené". Znižuje sa ich účinnosť, zníži sa dojazd, zvyšuje sa tvorba tepla v motore, riadiacej jednotke ako aj v batérii. Výborným riešením na tento problém sú stredové motory, ktoré pomocou zmeny prevodu na zadnej prehadzovačke viete udržiavať v optimálnych otáčkach. Sú preto univerzálne, sú vhodné ako pre pomalú jazdu do extrémne strmých kopcov , tak aj pre výsokú rýchlosť po rovine.
- podľa typu viackolečka vašej zadnej prevodovky (toto hľadisko je nutné len v prípade zadných motorov) - v prípade 6-7 stupňových prevodov musíte použiť motory so závitom na viackolo, v prípade 8-10 stupňových kaziet potrebujete motor s orechom.